Featured Image

Leonard Nelson, De socratische methode

Leonard Nelson, De socratische methode Sinds Plato in zijn dialogen de gesprekken van zijn leermeester Socrates nabootste, heeft de socratische methode tallozen gefascineerd. Toch heeft zij in de praktijk maar weinig navolging gevonden. De Duitse filosoof, pedagoog en politicus Leonard Nelson (1882-1927) heeft getracht de socratische methode de centrale plaats terug te geven die haar […]
Read More
Featured Image

De zaak Arlet

De zaak Arlet Inleiding in de kennistheorie Hoe objectief is onze kennis? Spelen belangen een rol bij het verwerven van kennis? Bestaat er zoiets als pure waarneming, die niet door interpretatie is gekleurd? Deze inleiding in de kennistheorie spoort de lezer aan zich in zulke vragen te verdiepen. Centraal staat een casus, de zaak Arlet, […]
Read More
Featured Image

Kennis van kennis

Kennis van kennis Een ontwikkelingsonderzoek in didactiek van filosofie Dit is mijn proefschrift uit 1989. Het is een zogenaamd exploratief ontwikkelingsonderzoek in didactiek van filosofie. Het is mijn eerste toepassing van de socratische methode, waar ik toen net voor gevallen was, gericht op filosofieonderwijs van inleidend niveau. Het onderzoek heeft de basis gelegd voor al […]
Read More
Featured Image

Doelstellingen van niet-universitair filosofieonderwijs

Doelstellingen van niet-universitair filosofieonderwijs Dit essay, uit 1985, is het verslag van een onderzoek naar het thema van wat uiteindelijk mijn proefschrift is geworden. Filosofie werd lange tijd beschouwd als een vak dat zo bijzonder is dat er met geen mogelijkheid een regulier schoolvak van valt te maken. In dit essay zet ik de argumenten […]
Read More
Featured Image

Het Qualia-Probleem in het Functionalisme

Het Qualia-Probleem in het Functionalisme Dit is mijn eerste boek, een gewijzigde versie van mijn doctoraalscriptie wetenschapsfilosofie. Het gaat over de vraag hoe je kwalitatieve mentale toestanden, zoals pijn voelen of kleur zien, kunt verklaren. Als de hersenen een soort computer zijn, een complex systeem van functies, hoe kan daarin dan zo’n kwalitatieve beleving ontstaan? […]
Read More

End of content

No more pages to load